اشخاص مشمول اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان کدامند؟
کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیاتهای مستقیم مصوب/3 1366/12 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن.
منظور از تاریخ مشمولیت اشخاص در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست؟
مطابق اصلاحیه قانون تسهیل تکالیف مودیان، از تاریخ 1402/10/1 کلیه مودیان اعم از حقیقی و حقوقی ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1398/07/21 با اصلاحات و الحاقات بعدی هستند.
چه اشخاصی از صدور صورتحساب الکترونیکی معاف هستند و طریقه محاسبهی مالیات این دسته از مودیان چگونه است؟
به منظور تسهیل تکالیف مودیان مشمول این قانون، سازمان میتواند مودیانی (اشخاص حقیقی) که میزان فروش سالانه آنها کمتر از بیست و پنج برابر معافیت موضوع ماده (84) قانون مالیاتهای مستقیم باشد؛ را از صدور صورتحساب الکترونیکی معاف نماید.
نصاب مذکور در سال های 1402 (150 برابر) و سال 1403 (100برابر) و در سال 1404 (50 برابر) معافیت موضوع ماده (84) قانون مالیاتهای مستقیم تعیین میشود.
طریقه ی محاسبه مالیات و عوارض این دسته از مودیان، مطابق آیین نامه اجرائی خواهد بود که ظرف یکماه ازتاریخ لازم الاجرا شدن آن، توسط سازمان تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
عرضه کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات به استناد جزء(4) بند ب ماده(26) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ،1400 فروشندگان مواد معدنی به واحد های فرآوری مواد معدنی موضوع بند م تبصره (7) قانون بودجه سال 1402(جهت اجرا تا پایان سال 1402) و بند ب تبصره (9) قانون بودجه سال 1403 ( جهت اجرا برای سال 1403) با هر میزان فروش ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند.مراتب فوق مانع از صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول و یا دوم مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، توسط صاحبان مشاغل با فروش سالانه کمتر از نصاب مذکور که طبق سایر قوانین مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی شده اند، نخواهد بود.
ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط مودیان فراخوان نشده مالیات بر ارزش افزوده که مبادرت به فروش کالا/خدمت مشمول مالیات بر ارزش افزوده می نماید؛ چگونه است؟
مودیان فوق الذکر، وفق ماده( 4) قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تا زمانی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور فراخوان نشده باشند؛ مجاز به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران نمی باشند. دریافت کنندگان مشمول جریمهای معادل دو برابر مالیات و عوارض دریافتی بوده واین جریمه قابل بخشودگی نمی باشد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده پرداختی توسط این دسته از فعالان اقتصادی مادامی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور فراخوان نشده اند، به عنوان اعتبار مالیاتی آنان منظور نمیشود. با عنایت به موارد مطروحه، ضروری است این دسته از مودیان جهت صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت آنها در سامانه مودیان از همان شناسه کالا /خدمات مندرج در سامانه stuffid.tax.gov.ir با نرخ مالیات بر ارزش افزوده صفر استفاده نمایند.
نکته: چنانچه مودیان مذکور على رغم عدم فراخوان توسط سازمان امور مالیاتی کشور (به استثنای مؤدیانی که در اجرای فراخوان مرحله سوم به صورت اختیاری ثبت نام نموده اند) به هنگام ثبت نام در نظام مالیاتی مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده را انتخاب نموده اند، می بایست جهت جلوگیری از تعلق جرائم مزبور نسبت به اصلاح مشمولیت اقدام نمایند.
بدین منظور مؤدیان می بایست با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir نسبت به اصلاح و ویرایش مشمولیت اقدام نمایند. (منوی فهرست پرونده های مالیاتی – پرونده های عملکرد و ارزش افزوده - جزئیات پرونده - بروزرسانی و تکمیل ثبت نام - ویرایش اطالعات ثبت نام - تعیین مشمولیت ارزش افزوده) نظر به اینکه مسئولیت انتخاب مشمولیت یا عدم مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده مؤدیان در هنگام ثبت نام با مؤدی می باشد، لذا ضروری است به منظور جلوگیری از تعلق جرائم مربوط نسبت به احراز مشمولیت یا عدم مشمولیت خود مطابق فراخوان های سازمان امور مالیاتی کشور اطمینان حاصل نمایند.
مصادیق عدم الزام به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان کدامند؟
درآمد اجاره اموال غیر منقول، خرید و فروش سهام / اوراق بهادار، سود و زیان حاصل از تسعیر، سود سپردههای بانکی، سود سهام و اوراق بهادار، حق عضویت و کمکهای بلاعوض.
شماره منحصر به فرد مالیاتی چیست؟
شناسهای است 22 کاراکتری،که در پایانه فروشگاهی به صورت منحصر به فرد تولید و به هر صورتحساب الکترونیکی تخصیص داده میشود. جزییات آن در سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی "در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ،گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری میباشد.
شماره منحصر به فرد مالیاتی مندرج در صورتحساب، معرف چیست؟
ساختار شماره منحصر به فرد مالیاتی از چهار مولفه با طول ثابت تشکیل شده است، طول شماره منحصر به فرد مالیاتی 22 کاراکتر و به صورت ثابت می باشد. مولفه های شماره مالیاتی، شامل شناسه یکتای حافظه مالیاتی (با طول ثابت 6 کاراکتر)، تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی (به صورت Hex با طول ثابت 5 کاراکتر)، سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی (به صورت Hex با طول ثابت 10 کاراکتر) و رقم کنترلی (تولید شده با الگوریتم Verhoeff).
جزییات آن در سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟
شناسه ای است 6 کاراکتری که به صورت منحصر به فرد به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می شود. شناسه مذکور از مولفه های تشکیل دهنده شماره منحصر به فرد مالیاتی می باشد که پس از درخواست مودی در قسمت عضویت در کارپوشه تولید و در اختیار وی قرار خواهد گرفت.
جزییات آن در سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
مراحل دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟
مشاهده اطلاعات ثبت شده و تایید آن.
ثبت اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی؛
تخصیص ابزار پرداخت با شناسه یکتا (اختیاری)؛
تعیین شعب مرتبط با شناسه یکنا؛
تعیین کلید عمومی (در صورت الزام)؛
تعیین نحوه ارسال صورتحساب؛
انتخاب گزینه درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی؛
ورود به بخش عضویت؛
ورود به کارپوشه درسامانه مودیان؛
تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شماره منحصر به فرد مالیاتی چیست؟
شناسه یکتای حافظه مالیاتی جزئی از شماره منحصر به فرد مالیاتی است(6 کاراکتر اول) و برای سازمان امور مالیاتی کشور مشخص میکند که صورتحساب توسط کدام مودی و در چه مکانی صادر شده است.
حافظه مالیاتی چگونه باید تهیه شود؟
مودی باید یک پایانه فروشگاهی نرمافزاری یا سختافزاری مطابق با سند مشخصات فنی پایانههای فروشگاهی بارگذاری شده در سایت intamedia.ir تهیه نماید. شناسه یکتای حافظه مالیاتی از بخش عضویت در کارپوشه قابل دریافت است.
انواع صورتحساب الکترونیکی چیست؟
حسب دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی، سه نوع صورتحساب پیش بینی شده است که عبارتند از:
صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، مشخصات کالا/خدمت فروش رفته.
نکته: باتوجه به اینکه در این نوع از صورتحسابهای الکترونیکی، اطلاعات هویتی خریدار درج میشود، صورتحساب پس از صدور و ثبت در سامانه مودیان، اعتبارسنجی و پذیرش توسط سامانه، براساس شماره اقتصادی در کارپوشه خریدار درج گردیده و در صورت تایید خریدار به عنوان اعتبار مالیاتی برای ایشان محسوب خواهد گردید .
صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی است با اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل کالا /خدمت و ثبت اطلاعات خریدار اختیاری است و از بابت این صورتحساب اعتباری برای خریدار قابل احتساب نمی باشد.
صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.
تفاوت صورتحساب نوع اول و دوم چیست؟
تفاوت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در درج اطلاعات خریدار است. در معاملات فعالان اقتصادی با یکدیگر (B2B )جهت بهره مندی خریدار از اعتبار مالیاتی، نیاز به ثبت اطلاعات کامل خریدار می باشد و صورتحساب لاکترونیکی باید از نوع اول صادر شود. درصورتحساب الکترونیکی نوع دوم (فروش به مصرف کننده نهایی) درج اطلاعات خریدار در صورتحساب الکترونیکی ضروری نمی باشد و کل مبلغ صورتحساب نقدی تلقی می شود.
در صورتی که خریدار فعال اقتصادی باشد؛ لیکن فروشنده صورتحساب الکترونیکی نوع دوم صادر نماید، تکلیف اعتبار مالیاتی خریدار چیست؟
خریدار جهت بهرهمندی از اعتبار مالیاتی، میبایست از فروشنده درخواست نماید؛ ضمن ابطال صورتحساب صادره الکترونیکی نوع دوم، نسبت به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی نوع اول در سامانه مودیان اقدام نماید.
الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع اول چیست؟
الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع اول شامل: 1-فروش ، 2-فروش ارز 3-طلا ، جواهر و پلاتین، 4-قرارداد پیمانکاری، 5-قبوض خدماتی، 6-بلیط هواپیما، 7-صادرات، 8-بارنامه و 11-بورس اوراق بهادار مبتنی بر کالا میباشد.
بابت هرگونه ارائه خدمات به خارج ازکشور، چه نوع صورتحساب الکترونیکی صادر میگردد؟
مودیان بابت هرگونه ارائه خدمات به خارج از کشور، می بایست از صورتحساب الکترونیکی صادرات استفاده نمایند. لازم به ذکر است درج اطلاعات خریدار و شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی در این نوع صورتحساب، اختیاری می باشد.
آیا برای صدور صورتحساب الکترونیکی، درج شماره اقتصادی خریدار الزامی است؟
اگر خریدار جزء صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی باشد درج "شماره اقتصادی خریدار " در صورتحساب الکترونیکی الزامی است، لیکن در صورتی که خریدار مصرف کننده نهایی باشد، نیازی به درج "شماره اقتصادی خریدار" در صورتحساب الکترونیکی نمی باشد. بدیهی است انتخاب نوع صورتحساب الکترونیکی نیز متناسب با نوع خریدار به شرح فوق تعیین می گردد.
آیا ساز و کار اعطای شماره اقتصادی به اتباع غیر ایرانی به عنوان خریدار وجود دارد؟
بله ، امکان اعطای شماره اقتصادی به اتباع غیر ایرانی وجود دارد. هر خریدار از جمله اتباع غیر ایرانی در صورت تمایل، باید شماره اقتصادی خود را به فروشنده جهت ثبت در صورتحساب اعلام نماید.
آیا از الگوی فروش ارز برای فروش به صورت ارزی هم میتوان استفاده نمود؟
خیر. این الگو مختص مبادلات ارزی واحدهای صرافی و بانک های دارای مجوز مبادله ارز می باشد و برای فروش ها به صورت ارزی می بایست مطابق با قواعد سند" دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی " از صورتحساب الکترونیکی نوع اول( الگوی اول ) استفاده نمود
در الگوی فروش ارز، وارد کردن مشخصات خریدار الزامی است؟
در الگوی فروش ارز اگر نوع شخص خریدار حقیقی و یا اتباع فراگیر غیر ایرانی باشد، ثبت "شماره ملی و کد فراگیر اتباع غیر ایرانی" و در خصوص اتباع غیر ایرانی "شماره گذرنامه " و اشخاص حقوقی / مشارکت مدنی ثبت"شماره اقتصادی خریدار " در صورتحساب الکترونیکی الزامی است.
در چه صورتی رسید دستگاه های کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان صورتحساب الکترونیکی محسوب می شود؟
مطابق قانون تسهیل تکالیف مودیان؛ تا پایان سال 1404 رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی کلیه مؤدیانی که عرضه کننده کالا و خدمت واحد هستند یا کالاها و خدمات مورد عرضه آنها مشمول رخ مالیات بر ارزش افزوده یکسان می باشد، صورتحساب الکترونیکی محسوب میشود.
توجه: رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) که میزان فروش خالص کالا و خدمات آنها از حد نصاب تعیین شده بالاتر باشد. و همچنین اشخاص حقیقی موضوع جزء (2) بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال ،1402 با هر میزان فروش کالا و خدمات سالانه، که صرفا برای عرضه کالا و خدمات با نرخ مالیات بر ارزش افزوده یکسان صادر می شود، در حکم صورتحساب الکترونیکی می باشد.
لازم به ذکر است که اشخاص ذیل مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول و یا دوم هستند و رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی در حکم صورتحساب الکترونیکی نمی باشد:
عرضه کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات به استناد جزء (4) بند ب ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400
فروشندگان مواد معدنی به واحدهای فراوری مواد معدنی موضوع بند م تبصره (7) قانون بودجه سال 1402 و بند ب تبصره ( 9) قانون بودجه سال 1403 با هر میزان فروش ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی می باشند.
در صورتی که شرکت برای کارمند خود بلیط هواپیما تهیه نماید، نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی چگونه است؟
با توجه به اختیاری بودن ثبت فیلد شماره اقتصادی خریدار، در صورت درخواست شرکت و بهره مندی از اعتبار مالیاتی، میبایست شماره اقتصادی خریدار در صورتحساب درج شود. لازم به ذکر است که شماره اقتصادی درج شده در صورتحساب الکترونیکی ( بلیط هواپیما ) الزاما کد ملی مسافر نیست.
جزییات بیشتر در سند "دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
آیا می توان از شماره اقتصادی قدیم برای صدور وثبت در سامانه مودیان استفاده کرد؟
خیر. در خصوص شماره اقتصادی و همچنین به دلیل استفاده برخی از مودیان محترم از شماره اقتصادی قدیم (12 رقمی) به استحضار می رساند؛ استفاده از شماره اقتصادی جدید در صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان ضروری می باشد.
شایان ذکر است شماره اقتصادی مودیان در سامانه ثبت نام شماره اقتصادی و همچنین در کارپوشه مودی قابل مشاهده میباشد. همچنین جزئیات و اطلاعات بیشتر در خصوص شماره اقتصادی در سند"دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی"، بخش اطلاعات خریدار و فروشنده، در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir ، بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، قسمت آیین نامه ها، دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس میباشد.
نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی توسط آژانس و شرکت های هواپیمایی چگونه است؟
برای این موضوع ممکن است دو حالت وجود داشته باشد:
حالت اول: بین آژانس و شرکت هواپیمایی قرارداد حق العمل کاری وجود دارد که در این صورت آژانس از الگوی بلیط هواپیما با درج شماره قرارداد حق العمل کاری در صورتحساب الکترونیکی، استفاده می نماید و فروش برای شرکت هواپیمایی لحاظ میگردد و بابت کارمزد یک صورتحساب الکترونیکی مجزا با الگوی فروش از طرف آژانس برای شرکت هواپیمایی صادر می گردد.
حالت دوم: بین آژانس و شرکت هواپیمایی قرارداد حق العمل کاری وجود ندارد که در این صورت شرکت هواپیمایی ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی با الگوی هواپیما است و آژانس هواپیمایی بابت کارمزد، صورتحساب با الگوی فروش برای شرکت هواپیمایی صادر می نماید.
آژانس ها میبایست از الگوی بلیط هواپیما مطابق با سند" دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" استفاده نمایند.
در صورتی که آژانس های هواپیمایی ارائه دهنده خدمت به شخص خارجی و نماینده فروش شرکت های خارجی (تور-بلیط هواپیما) باشد؛ از چه الگویی برای صدور صورتحساب الکترونیکی استفاده می نمایند؟
بابت ارز ناشی از واردات خدمت نیازی به صدور صورتحساب الکترونیکی نیست؛ اما در صورت فروش به شخص خارجی می بایست از الگوی صادرات خدمت استفاده نماید و به منظور بهره مندی از معافیت مالیاتی می بایست گواهی ارزآوری نیز داده باشند.
آیا حق العمل کار مشمول می تواند آمر غیر مشمول (مالیات بر ارزش افزوده) داشته باشد یا بالعکس؟
در سامانه ثبت نام نظام مالیاتی مشمول یا معاف بودن شخص(حقیقی یا حقوقی) در نظام مالیات بر ارزش افزوده مشخص شده است و در حال حاضر برای ثبت در سامانه مودیان صرفا کالا و خدمات متعلق میان ( حق العمل و آمر مشمول) و همچنین( حق العملکار و آمر غیر مشمول) امکان ذیر است.
منظور از صورتحساب مرجع چیست؟
منظور از صورتحساب مرجع همان صورتحساب اصلی فروش با هر وضعیت (تایید/رد/عدم نیاز به واکنش) و یا هر صورتحساب اصالحی/ برگشت از فروش(تایید شده/ عدم نیاز به واکنش) است.
منظور از صورتحساب ارجاعی چیست؟
منظور از صورتحساب ارجاعی، صورتحساب با موضوع اصالحی، برگشت از فروش و ابطالی است.
قواعد مربوط به صدور صورتحساب اصلاحی چیست؟
چنانچه پس از صدور و ثبت صورتحساب فروش، نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار و یا اقلام اطلاعاتی مربوط به کالا/ خدمت باشد، صادرکننده صورتحساب الکترونیکی می بایست صورتحساب جدید (اصلاحی )که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب اصلی(مرجع) بوده و حاوی شماره منحصربه فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و در سامانه مؤدیان ثبت نماید.
نکته 1:نوع و الگوی صورتحساب، اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار و برای اصلاح آنها میبایست صورتحساب مرجع ابطال و صورتحساب جدید صادر گردد.
نکته 2: صدور صورتحساب اصلاحی بر روی صورتحساب اصلاحی با رعایت شروط مندرج در سند "دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" امکان پذیر است. بدیهی است، آخرین صورتحساب اصلاحی که وضعیت تایید آن مشخص شده باشد می بایست به عنوان صورتحساب مرجع در نظر گرفته شود.
نکته 3: اگر صورتحساب مرجع خود اصلاحی/برگشت از فروش باشد، برای صدور صورتحساب اصلاحی /برگشت از فروش، مرجع حتما باید در یکی از وضعیتهای (تایید شده/تایید سیستمی/عدم نیاز به واکنش/عدم امکان واکنش) باشد.
لازم به ذکر است که جزییات بیشتر در سند"صدور صورتحساب الکترونیکی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط، قابل بهره برداری می باشد.
قواعد مربوط به صدور صورتحساب ابطالی چیست؟
چنانچه پس از صدور صورتحساب(اصلی، اصالحی، برگشت از فروش) شرط/شروط زیر برقرار باشد، صادرکننده صورتحساب الکترونیکی می بایست صورتحساب ابطالی که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب مرجع بوده و حاوی شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و در سامانه مؤدیان ثبت نماید؛
تغییر اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار
بازگشت تمام اقلام موجود در صورتحساب مرجع
احراز عدم تحقق معامله بر اساس اسناد و مدارک مثبته
اشتباه در ثبت تاریخ معامله
جزییات بیشتر در سند "دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
درصورت کاهش یا افزایش تعداد/ مقدار، می بایست چه نوع صورتحسابی صادر گردد؟
در صورت افزایش، برای تعداد/مقدار افزایشی علاوه بر امکان صدور صورتحساب جدید(اصلی)، میتوان صورتحساب( اصلاحی) نیزصادرنمود.( امکان افزودن شناسه کالا/خدمت جدید در صورتحساب اصالحی وجود ندارد). در صورت کاهش، برای تعداد/مقدار کاهشی علاوه بر امکان صدور صورتحساب برگشت از فروش، صورتحساب اصلاحی نیز میتوان صادر نمود. (تنها در صورت ثبت اشتباه تعداد/مقدار در صورتحساب اصلی از این قابلیت میتوان برای اصلاح استفاده نمود). جزییات بیشتر در سند "دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
در صورتحساب الکترونیکی ابطالی وارد کردن کدام یک از اقلام اطلاعاتی اجباری است؟
شماره منحصر به فرد مالیاتی (taxid)، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع (irtaxid)، تاریخ و زمان صدور صورتحساب (میلادی) (indatim)، شماره اقتصادی فروشنده(TINS ).
در صورتحسابهای الکترونیکی اصلاحی/برگشت از فروش وارد کردن کدام یک از اقلام اطلاعاتی اجباری است؟
شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب مرجع و کلیه اقلام اطلاعاتی صورتحساب مرجع اجباری است.
در صورت صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش یا اصلاحی، امکان ابطال صورتحساب الکترونیکی برگشتی یا اصلاحی وجود دارد؟
بله، امکان صدور صورتحساب ابطالی روی صورتحساب مرجع در صورتی که صورتحساب ارجاعی در وضعیت «در انتظار واکنش» یا «رد شده» باشد، وجود دارد.
اگر صورتحسابی دو یا چند بار برگشت از فروش زده شود، با چه راهکاری اطلاعات و شماره صورتحساب مرجع در آن ثبت میشود؟
در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر به فرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید. اگر برای این صورتحساب (برگشت از فروش) صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به عنوان شماره منحصر به فرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است که از هر شماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده می شود.
آیا امکان اصلاح صورتحساب الکترونیکی ابطالی وجود دارد؟
خیر، امکان اصلاح صورتحسابهای الکترونیکی ابطالی وجود ندارد. جزییات آن در سند "دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
آیا مهلت زمانی برای صدور و ثبت صورتحساب اصلاحی، برگشت از فروش و ابطالی در سامانه مودیان وجود دارد؟
مهلت زمانی برای صدور صورتحساب اصلاحی، برگشت از فروش و یا ابطالی وجود ندارد، لیکن مودیان میبایست مطابق با قواعد این گونه صورتحساب ها در سند" دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" اقدام نمایند. لازم به ذکر است مطابق اطلاعیه سازمان ، از تاریخ 1403/08/15 حداکثر فاصله زمانی تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی تا تاریخ ارسال و ثبت آن در سامانه مودیان 12 روز می باشد.
آیا میتوان به جای ابطال صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده، از خریدار درخواست نمود صورتحساب الکترونیکی را رد نماید؟
خیر. در صورت رد صورتحساب توسط خریدار، صورتحساب رد شده به عنوان فروش برای فروشنده محاسبه میگردد و اعتباری برای خریدار ایجاد نمیشود.
شناسه کالا/خدمت چیست؟ از چه مرجعی باید دریافت گردد؟
شناسه کالا/خدمت یک شماره ۱۳ رقمی است که به کالا/خدمت تخصیص داده میشود. کلیه تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارائهدهندگان خدمت مکلف به دریافت شناسه مذکور از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند. شناسههای کالا/خدمت از طریق سایت stuffid.tax.gov.ir قابل دریافت است.
درصورتی که به هر دلیل امکان اخذ شناسه کالا/خدمت برای مودیان فراهم نباشد، چه راهکاری در نظر گرفته شده است؟
تا زمان اخذ شناسه اختصاصی، مودیان میتوانند از شناسههای عمومی متناسب با کالا/خدمت که در سایت stuffid.tax.gov.ir بارگذاری شده است، استفاده نمایند.
مراحل دریافت شناسه کالا/ خدمت، از وزارت صمت چیست؟
تولیدکنندگان/واردکنندگان کالا میبایست از طریق سامانه جامع تجارت به نشانی ntsw.ir و همچنین ارائه دهندگان خدمت از طریق سامانه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به نشانی portal.gsl-ir.org نسبت به اخذ شناسه کالا/خدمت اقدام نمایند.
متولیان امر در وزارت صمت می بایست شناسه های تولید شده را جهت بارگذاری در سامانه مدیریت شناسه کالا/خدمت به نشانی kalaid.tax.gov.ir به این مرکز ارسال نمایند.
پس از تعیین مشمولیت و تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده، شناسه ها در سامانه شناسه کالا/خدمت به نشانی stuffid.tax.gov.ir بارگذاری می گردد. در انتها جهت بهره برداری مودیان به منظور صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال به سامانه مودیان می بایست شناسه های موجود در بانک اطلاعاتی سامانه فوق الذکر به صورت روزانه در بانک اطلاعاتی سامانه مودیان درج گردد. شایان ذکر است، مودیان میتوانند تا زمان بارگذاری شناسه های اختصاصی کالا/ خدمت در سامانه stuffid.tax.gov.ir، جهت صدور صورتحساب الکترونیکی از، شناسه های عمومی کالا/خدمت مرتبط در سامانه مذکور استفاده نمایند.
راهنمای دریافت شناسه کالا/خدمات جدید در درگاه سازمان امورمالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، قسمت آیین نامه ها، دستورالعمل ها- و نرم افزارهای مرتبط بارگذاری گردیده است. همچنین جهت دریافت فهرست شناسه کالا/خدمات موجود به نشانی stuffid.tax.gov.ir که به صورت روزانه به روزرسانی میشود، مراجعه نمایید.
آیا امکان استفاده از یک شناسه کالا/خدمت، در چند ردیف از صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟
در خصوص شناسه کالا/خدمت عمومی، امکان استفاده از یک شناسه کالا/خدمت در چند ردیف از صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؛ لیکن در خصوص استفاده از شناسه کالا/خدمت اختصاصی چنین امکانی وجود ندارد و در هر صورتحساب الکترونیکی در هر ردیف، صرفا از یک شناسه کالا/خدمت اختصاصی می توان استفاده نمود.
آیا امکان استعلام و دریافت تناظر شناسه کالا/خدمت با شناسه GTIN وجود دارد؟
بله. نظر به اجباری بودن شناسه کالا/خدمات در صدور صورتحساب الکترونیکی، مودیان محترم مالیاتی در صورت تمایل به استفاده از شناسه های GTIN ، امکان استعلام و دریافت فایل تناظر شناسه کالا/خدمت عمومی و اختصاصی با شناسه GTIN از طریق سامانه استعلام شناسه عمومی و اختصاصی به آدرس portal.gsl-ir.org/home/services فراهم شده است.
در صورتحساب الکترونیکی با الگوی صادرات از چه شناسه کالا/خدمت می بایست استفاده کرد؟
جهت صدور صورتحساب الکترونیکی با الگوی صادرات می بایست از همان شناسه کالا/خدمت موجود درسایت stuffid.tax.gov.ir استفاده نمود. لیکن با عنایت به اینکه در الگوی صادرات، نرخ مالیات بر ارزش افزوده مطابق با نرخ درج شده در سایت مذکور اعتبارسنجی نمی گردد؛ لذا ضروری است در صورتحساب الکترونیکی با الگوی صادرات نرخ مالیات بر ارزش افزوده ، صفر ثبت گردد.
در صورتحساب الکترونیکی در چه صورتی می توان نرخ های مالیات بر ارزش افزوده مندرج در سامانه stuffid.tax.gov.ir، را به صفر (0) تغییر داد؟
مطابق با سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی؛ فقط در دو صورت این امکان وجود دارد :
در صورتی که مودی در سامانه ثبت نام my.tax.gov.ir مودی غیر مشمول مالیات بر ارزش افزوده شناخته شود؛
در الگوی صادرات؛که در این صورت این دسته از مودیان جهت صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت آنها در سامانه مودیان از همان شناسه کالا / خدمات مندرج در سامانه stuffid.tax.gov.ir با امکان تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده به صفر استفاده نمایند.
آیا امکان استفاده از واحدهای اندازه گیری متفاوت نسبت به یک شناسه کالا/ خدمت وجود دارد؟
بله . لازم به ذکر است که مطابق با سند "دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" واحد اندازه گیری از فیلدهای اختیاری است و در صورت پر کردن این فیلد می بایست دقیقا منطبق با سند واحدهای اندازه گیری کالا/خدمت که در سایت intamedia.ir بارگذاری گردیده باشد
حد مجاز فروش اولیه برای واحدهای جدیدالتاسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی چگونه است؟
مطابق قانون تسهیل تکالیف مودیان ، حدمجاز فروش حداکثر پنج برابر معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون مالیاتهای مستقیم است.
مبنای محاسبه ی افزایش حد مجاز فروش مودیان چگونه است؟
حد مجاز فروش مودیان مالیاتی (به غیر از واحدهای جدید التاسیس یا فاقد پرونده مالیاتی) براساس فروش ابرازی دوره متناظر سال قبل که مالیات آن پرداخت یا ترتیب پرداخت شده است،یا 5 برابر معافیت ماده 101 قانون هرکدام که بیشتر باشد؛ محاسبه و در کارپوشه مودی نمایش داده خواهد شد.
طریقه محاسبه حد مجاز فروش به چه صورت است؟
پنج(5) برابر فروش اظهار شده دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت گردیده به عنوان حد مجاز اولیه در کارپوشه مودی بارگذاری شده و قابل نمایش می باشد. در صورتی که مالیات دوره مشابه سال قبل به طور کامل پرداخت نشود به نسبت آن میزان از مالیات پرداخت شده، پنج(5) برابر حد مجاز فروش محاسبه و در کارپوشه نمایش داده می شود. برای مودیان واحدهای جدیدالتاسیس، واحدهای فاقد سابقه مالیاتی و یا مودیانی که فروش اظهارشده دوره مشابه سال قبل آنان که مالیات آن را به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت نموده، و این فروش ابرازی کمتر از معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون مالیات های مستقیم باشد؛ نیز 5 برابر معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون فوق الذکر محاسبه و در کارپوشه نمایش داده می شود.
اعتبار مالیاتی به چه صورتحسابی تعلق می گیرد؟
درصورت فعال بودن کارپوشه مودی و دارا بودن شرایط لازم برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده، اگر فروشنده صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی مربوطه را صادر نماید و صورتحساب صادره مورد تایید طرف دوم معامله که مودی مالیاتی است باشد، اعتبار مالیاتی صورتحساب الکترونیکی صادره پذیرفته خواهد شد.
چه مواردی در طی دوره موجب افزایش حد مجاز ماده (6) می شود؟
در صورتی که مالیات قسمتی از بدهی دوره متناظر سال قبل، پرداخت یا ترتیب پرداخت نشده باشد و در این دوره پرداخت شود یا ترتیب پرداخت آن داده شود، (از تاریخ پرداخت یا ترتیب پرداخت درج شده در کارپوشه مودی)
پرداخت نقدی یا ارائه تضمین برای افزایش سقف حد مجاز علاوه بر میزان بند (1) فوق (از تاریخ درج در کارپوشه مودی).
خرید نقدی طی دوره، بابت کالاها و خدمات مشمول که صورتحساب الکترونیکی نقدی آن به تایید خریدار رسیده باشد، (از تاریخ تایید صورتحساب الکترونیکی توسط خریدار به شرطی که فروشنده دارای حدمجاز فروش و کارپوشه فعال بوده باشد).
ثبت پرداخت و اطلاعیه پرداختهای انجام شده بابت خریدهای نسیه دوره قبل، (از تاریخ تایید پرداخت توسط طرفین معامله به شرطی که فروشنده دارای حدمجاز فروش و کارپوشه فعال بوده باشد).
واردات کالاهای درج شده در کارپوشه مودی، (از تاریخ رسید دریافت واصله از گمرک ).
در صورت فروش بیش از حد مجاز و ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان، تکلیف خریدار چیست؟
اعتبار مالیاتی قابل پذیرش برای خریداران، اعتبار منعکس شده در سامانه مودیان بوده و چنانچه فروشنده صورتحسابی را با عدم رعایت حد مجاز فروش صادر نماید ؛ واکنش خریدار می تواند دو حالت داشته باشد؛
خریدار صورتحساب الکترونیکی صادره را "تایید" می نماید و یا "تایید سیستمی" می گردد؛که حسب ماده(6) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اعتباری برای خریدار لحاظ نخواهد شد.
خریدار صورتحساب الکترونیکی صادره را "رد" می نماید؛ صورتحساب الکترونیکی برای فروشنده نقدی تلقی شده و مالیات آن از فروشنده مطالبه می گردد و اعتباری هم برای خریدار لحاظ نمی گردد.
در این صورت فروشنده می بایست، پس از افزایش حد مجازفروش، نسبت به صدور صورتحساب اصالحی و با رعایت مقررات حد مجاز ماده(6) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اقدام نماید.
در این صورت فروشنده می بایست، پس از افزایش حد مجازفروش، نسبت به صدور صورتحساب اصلاحی و با رعایت مقررات حد مجاز ماده(6) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اقدام نماید.
طریقه محاسبه حد مجاز فروش در خصوص صورتحساب الکترونیکی با روش تسویه نقدی/نسیه و یا نسیه چگونه است؟
درخصوص فروش های نقدی / نسیه و یا نسیهی کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده، محاسبه حد مجاز فروش صرفا برای صورتحسابهای الکترونیکی نسیه تایید شده، در دوره هایی که مبالغ آن پرداخت و به تایید طرفین رسیده باشد، لحاظ خواهد شد.
محاسبه حد مجاز فروش در خصوص صورتحساب الکترونیکی با الگوی صادرات چگونه است؟
فروش کالاها و ارائه خدمات صادراتی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده، با عنایت به اینکه برای خریدار اعتبار ایجاد نمیکند، در محاسبات حد مجاز فروش هم لحاظ نمیشود. در خصوص صورتحساب های الکترونیکی با الگوی صادرات، اگر این صورتحساب ها پس از اعتبار سنجی با اظهارنامه گمرکی مورد تایید سامانه نباشند(عدم مطابقت با اظهارنامه گمرک) به عنوان صورتحساب نوع دوم با الگوی فروش در نظر گرفته شده و حدمجاز فروش آن اعمال خواهد شد.
آیا درکارپوشه مودیان امکان مشاهده حد مجاز ماده(6) برای دوره های مختلف وجود دارد؟
بله. علاوه بر نمایش حدمجاز دوره جاری، امکان مشاهده «حدمجاز دوره ماقبل از دوره جاری» و «حدمجاز دوره بعد از دوره جاری» نیز در کارپوشه مودیان در منوی «داشبورد مدیریتی» فراهم شده است. بدین منظور با ورود به صفحه «داشبورد مدیریتی» و انتخاب سال و دوره مورد نظر، حدمجاز سال و دوره مذکور قابل مشاهده خواهد بود.
مبنای کسر حد مجاز فروش ماده (6) نسبت به دوره های مالیاتی چگونه است؟
تاریخ صدور صورتحساب،مبنای کسر از حدمجاز فروش ماده (6) دوره مربوطه خواهد بود.
درصورتی که صورتحساب الکترونیکی (نوع اول) با روش تسویه نقدی یا نقدی /نسیه در سامانه مودیان صادر و ثبت گردد، طریقه محاسبات حد مجاز ماده(6) چگونه است؟
اگر صورتحسابی به صورت نقدی /نسیه در سامانه مودیان ثبت گردد؛ نسبت به مبلغ نقدی آن، با توجه به لحظه ثبت هر صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان می بایست موارد زیر بررسی گردد:
اگر مبلغ صورتحساب الکترونیکی از باقیمانده حدمجاز کمتر یا برابر با آن باشد، به میزان مبلغ صورتحساب الکترونیکی موردنظر از باقیمانده حدمجاز فروشنده کسر و صورتحساب الکترونیکی برچسب «عدم عدول از حدمجاز» خواهد گرفت.
اگر مبلغ صورتحساب الکترونیکی از باقیمانده حدمجاز فروشنده بیشتر باشد، معادل مبلغ این صورتحساب الکترونیکی از حدمجاز کسر نمی شود، لکن صورتحساب الکترونیکی موردنظر برچسب «عدول از حدمجاز» خواهد گرفت. چنانچه صورتحساب الکترونیکی برچسب «عدول از حدمجاز» گرفته باشد، ضروری است به منظور بهره مندی خریدار از اعتبار مالیاتی، فروشنده پس از افزایش حد مجاز نسبت به صدور صورتحساب اصلاحی مربوطه اقدام نماید.
درصورتی که صورتحساب الکترونیکی برای مصرف کننده نهایی در سامانه مودیان صادر و ثبت گردد، طریقه محاسبات حد مجاز ماده(6) چگونه است؟
در این صورت، از آنجایی که خریدار، مصرف کننده نهایی است و به خریدار اعتبار تعلق نمیگیرد، فارغ از اینکه باقیمانده حدمجاز کفاف مبلغ صورتحساب را بدهد یا خیر، کلیه صورتحسابهای مذکور برچسب «عدم عدول از حدمجاز» خواهند گرفت و به میزان مبلغ صورتحساب از باقیمانده حدمجاز کسر خواهد شد: اگر مبلغ صورتحساب الکترونیکی از باقیمانده حدمجاز بیشتر باشد، در صورت افزایش حدمجاز، باقیمانده جدید حاصل جمع جبری مبلغ افزایش یافته و باقیمانده قبلی خواهد شد.
در صورتی که فروشنده با وجود برچسب «عدول از حدمجاز» ماده (6) صورتحسا ب الکترونیکی صادر و در سامانه مودیان ثبت نماید؛ جهت بهره مندی از اعتبار مالیاتی برای خریدار می بایست چه اقدامی انجام دهد؟
درصورتی که فروشنده در لحظه درج صورتحساب الکترونیکی نقدی به لحاظ عدم وجود حدمجاز ماده(6) برچسب «عدول از حدمجاز» گرفته باشد، صرفاً پس از افزایش حد مجاز فروش با صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، خریدار می تواند از اعتبار مالیاتی مربوطه با رعایت مقررات استفاده نماید. به عبارت دیگر صرف داشتن یا افزایش اعتبار فروشنده بعد از صدور صورتحساب اصلی بدون حدمجاز موجب ایجاد اعتبار مالیات و عوارض خرید برای خریدار نمیشود.
بنابراین برای فروشنده در دوره صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی که صرفاً برای استفاده خریدار از اعتبار مالیات و عوارض خرید صادر شده است (صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی بدون هیچ تغییری از قبیل نوع کالا و خدمات و مبلغ نسبت به صورت حساب الکترونیکی اصلی) هیچگونه فروش یا مالیات و عوارض فروش در سامانه مودیان لحاظ نمی شود و صرفاً خریدار میتواند در دوره صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی از اعتبار مالیات و عوارض خرید با رعایت مقررات مربوطه بهره مند شود.
به عنوان مثال در فصل زمستان سال 1402 صورتحساب الکترونیکی اصلی با مبلغ فروش 100 واحد و مالیات بر ارزش افزوده 9 واحد توسط فروشنده الف صادر شده و در زمان ثبت صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده در سامانه مودیان مودی الف فاقد حدمجاز بوده است و به همین دلیل مودی ب (خریدار) از اعتبار این صورتحساب الکترونیکی بهره مند نشده است. در این حالت برای فروشنده در فصل زمستان 100 واحد فروش و 9 واحد مالیات و عوارض فروش لحاظ شده و برای خریدار اگر صورتحساب الکترونیکی را تایید (اعم از تایید طی 30 روز یا تایید سیستمی) کرده باشد صرفاً 100 واحد خرید بدون اعتبار مالیات بر ارزش افزوده و اگر صورتحساب الکترونیکی را تایید نکرده باشد صفر واحد خرید لحاظ می شود.
حال اگر فروشنده نسبت به افزایش حد مجاز موضوع ماده (6) قانون مذکور از یکی از طرق مندرج در موارد فوق اقدام نماید در هر دوره ای که صورتحساب الکترونیکی اصلاحی صادر شود؛ به عنوان مثال در زمستان 1402 یا بهار 1403 یا تابستان 1403 و خریدار صورتحساب الکترونیکی را تایید نماید برای فروشنده هیچ فروشی لحاظ نمیشود و برای خریدار اگر صورتحساب اصلی را قبلاً تایید (اعم از تایید طی 30 روز یا تایید سیستمی) کرده باشد به ترتیب در زمستان 1402 یا بهار 1403 یا تابستان 1403 حسب تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی مالیات و عوارض خ رید با رعایت مقررات لحاظ میشود.
چند روش برای ارسال صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟
ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به صورت مستقیم توسط مودی؛
ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد - با کلید مودی؛
ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد- با کلید شرکت معتمد؛
ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی.
روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط مودی چگونه است؟
این روش، ویژه مودیانی است که ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان به صورت مستقیم و توسط مودی صورت می پذیرد. در این روش مسئولیت ارسال با شخص مودی است.
روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد با کلید مودی چگونه است؟
در این روش، مودی نسبت به ام ا صورتحساب الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام می نماید. مسئولیت صدور صورتحساب الکترونیکی با مودی و مسئولیت ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی میباشد.
روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد با کلید شرکت معتمد چگونه است؟
در این روش شرکت معتمد اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مودی را دریافت و با استفاده از کلید خصوصی و زیرساخت های خود اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی می نماید. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.
روش ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی چگونه است؟
در این روش، می بایست مودی در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مودیان توسط سامانه های دولتی را انتخاب نماید. در این صورت، امکان ارسال اطلاعات از سامانه های دولتی امکان پذیر خواهد شد.
نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط سامانه های دولتی چگونه است؟
مطابق با قانون تسهیل تکالیف مودیان، کلیه دستگاه های اجرائی موضوع ماده (29) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395/12/14 و ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشور ی و سازمان های وابسته به آنها که حسب مقررات قانونی متولی رصد و دریافت اطلاعات مربوط به جریان کالا و خدمات از مبادی تولید و واردات تا سطح خرده فروشی از طریق سامانه های دولتی از قبیل سامانه جامع تجارت ایران و سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی (ثامن) موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392/10/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی می باشند، موظفند با رعایت الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع این قانون اطلاعات مذکور را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند به سامانه مودیان منتقل کنند. در این صورت مودیان تکلیفی در خصوص ثبت مجدد اطلاعات یا صدور مجدد صورتحساب الکترونیکی معاملات مذکور ندارند. ارسال صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه های جامع تجارت، تدارکات دولت و ثامن، در صورت انتخاب و اعلام مودی و مطابق با قواعد و اسناد مرتبط در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و امکانپذیر می باشد.
منظور از شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی چیست؟
اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره وآموزش های لازم به مودیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیرحاکمیتی (به تشخیص سازمان) با سازمان همکاری میکنند.
انواع شرکت ها ی معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی چیست؟
نوع اول: مجوز فعالیتهای مرتبط با حوزه صدور، جمع آوری، نگهداری و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور و نظارت بر عملکرد مودیان در ا ین حوزه می باشد. شرکتهای دارنده این مجوز قادر به ارائه خدمات نامبرده به خود نیز میباشند؛
نوع دوم: مجوز فعالیتهای مرتبط با حوزه آموز ش به مودیان مالیاتی و احراز تسلط آن ها به حقوق و تکالیف خود در ارتباط با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و سایر قوانین مالیاتی مرتبط با مودی می باشد؛
نوع سوم: مجوز فعالیت های مرتبط با حوزه خدمات مشاوره و حسابداری مالیاتی مانند مشاوره فنی و غیرمالیاتی، مشاوره مالیاتی، کمک به تنظیم اظهارنامه های مالیاتی، تهیه و نگهداری دفاتر و سایر موارد غیرحاکمیتی به تشخیص سازمان امور مالیاتی کشور در این حوزه می باشد.
در صورت تمایل به استفاده از شرکت ها ی معتمد ارائه کننده خدمات و عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت های مذکور تکلیف چیست؟
در صورت عدم تمایل به ارسال مستقیم، شرایط لازم برای ارسال صورتحسابهای الکترونیکی صادره از طریق شرکتهای معتمد فراهم شده است. عملکرد شرکتهای معتمد تحت نظارت مرکز تنظیم مقررات می باشد و درصورت عدم همکاری شرکتهای معتمد اقدامات لازم انجام میپذیرد.
نرخ تعرفه صدور صورتحساب الکترونیکی شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی چگونه تعیین می گردد و نحوه پرداخت آن چگونه است؟
شورای اقتصاد نرخ تعرفه شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی را تعیین می نمایدکه مطابق با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و قانون تسهیل؛ سازمان موظف است تعرفه خدمات شرکتهای معتمد درخصوص صدور صورتحساب های الکترونیکی را مطابق تعرفه تعیین شده توسط شورای اقتصاد از محل وصولی های جاری مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند. بدین منظور حساب مخصوصی در خزانه داری کل کشور برای این امر ایجاد می شود و اعتبار لازم برای اجرای مفاد این امر به طور سالانه در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی شده و صددرصدآن تخصیص می یابد. حکم این تبصره در خصوص تعرفه صدور صورتحساب الکترونیکی اشخاص از قبیل دفاتر ثبت اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک که موظفند به موجب این قانون اطلاعاتی غیر از اطلاعات خرید و فروش خود را در اختیار سازمان قرار دهند نیز جاری است.
فهرست شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی و نوع خدمات آنها چیست؟
برای مشاهده فهرست شرکتهای معتمد دارای مجوز، به همراه نشانی و شماره تماس و نوع خدمات قابل ارائه، میتوان با مراجعه به درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی: intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، گزینه "شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی" قسمت "فهرست شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی" دریافت نمایید.
برای صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی چه اقداماتی باید انجام شود؟
ثبت نام در نظام مالیاتی به نشانی register.tax.gov.ir؛
ثبت نام (اشخاص حقیقی فاقد ثبت نام) از طریق درگاه مل ی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir؛
اخذ گواهی الکترونیکی مناسب از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی فعال که فهرست و مشخصات آنها در سایت مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه به نشانی rca.gov.ir قابل مشاهده است.
دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی:
ورود به کارپوشه اختصاصی از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی ,my.tax.gov.ir؛
انتخاب پرونده مالیاتی؛
انتخاب بخش عضویت، تکمیل اطلاعات و دریافت شناسهیکتای حافظه مالیاتی در کارپوشه.
استفاده از پایانه فروشگاهی مطابق استانداردهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شده در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور؛
صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی؛
ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان.
سند ویژگی ها و مشخصات فنی پایانه های فروشگاهی-حافظه مالیاتی و پیوستهای آن در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
فرجه زمانی برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان چه قدر است؟
مطابق اطلاعیه سازمان ، از تاریخ 1403/08/15 حداکثر فاصله زمانی تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی تا تاریخ ارسال و ثبت آن در سامانه مودیان 12 روز می باشد.
آیا امکان ارسال صورتحساب های الکترونیکی به صورت کلی و یکجا وجود دارد؟
بله.
ارسال صورتحسابهای الکترونیکی بدون گواهی ام اء در قالب بسته های حداکثر 100 تایی امکان پذیر است .
ارسال صورتحساب های الکترونیکی با گواهی امضاء در قالب بسته های حداکثر 1000 تایی امکان پذیر است.
قاعده محاسبه اقلام اعشاری صورتحساب الکترونیکی به چه صورت است؟
تمامی مقادیر ریالی به جز فیلد مبلغ واحد می بایست، با احتساب 0 رقم اعشار (روش قطع کردن) و نیز تمامی مقادیر ارزی با احتساب 4 رقم اعشار (روش قطع کردن) ؛ مطابق با سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی محاسبه و در صورتحساب درج گردد.
درخصوص واردات کالا، صدور صورتحساب الکترونیکی توسط چه کسی و چگونه انجام میشود؟
اطلاعات مربوط به واردات کالا، از طریق درگاه گمرک جمهوری اسلامی ایران به سامانه مودیان ارسال و در کارپوشه بخش واردات مربوط به واردکننده درج می گردد.
طریقه اعتبارسنجی (اطلاعات طرف دوم ) در صورتحساب الکترونیکی نوع دوم چگونه است؟
در صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، اطلاعات خریدار از فیلدهای اختیاری می باشد؛ لذا الزامی به ثبت آن وجود ندارد؛ لیکن در صورت ثبت آن در سامانه مودیان می بایست قواعد فیلدها از لحاظ اعتبار داده ای و الگوریتمی مطابق با سند "دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" رعایت گردد و در صورت نامعتبر بودن اعتبار داده ای، منجربه رد صورتحساب الکترونیکی می گردد.
مدت زمان اعتبار توکن ایجاد شده در پایانه فروشگاهی (ارسال صورتحساب بدون گواهی امضاء) چند ساعت است؟
4 ساعت از زمان دریافت توکن.
نحوه رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی به چه صورت است؟
تولید کلید متقارن و IV توسط پایانه فروشگاهی؛
رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی با کلید متقارن و IV تولید شده؛
رمزگذاری کلید متقارن مورد استفاده با کلید عمومی سازمان امور مالیاتی کشور.
جزییات آن در سند "دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرمافزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
هرگونه تغییر در روش رمزگذاری، در سند فوق الذکر درج خواهد شد، لذا ضروری است از آخرین نسخه سند برای رمزگذاری صورتحساب الکترونیکی استفاده شود.
نحوه دسترسی به کلید عمومی سازمان به چه صورت است؟
با فراخوانی متد GetServerInformation کلید عمومی و شناسه کلید عمومی سازمان در اختیار ارسال کننده صورتحساب الکترونیکی قرار میگیرد. جزییات آن در سند "دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان ،گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرمافزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
در صورت انتخاب صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط شرکت معتمد/ سامانه های دولتی با کلید شرکت معتمد/سامانه های دولتی" ثبت کلید عمومی چگونه است؟
در فرآیند دریافت شناسه یکتا، در صورتی که مؤدی نوع ارسال صورتحساب الکترونیکی خود را "توسط شرکت معتمد/ سامانه های دولتی با کلید شرکت معتمد/سامانه های دولتی" انتخاب نماید، نیازی به ثبت کلید عمومی توسط مؤدی نیست.
دریافت پیام خطای «مقدار فیلد مبلغ پرداختی نقدی از لحاظ قواعد محاسباتی و منطقی معتبر نمی باشد و صورتحساب معتبر نیست» به چه معنی است و مقدار مبلغ پرداختی نقدی چگونه محاسبه می شود؟
به معنی این است که فیلد مبلغ پرداختی نقدی (فیلد cap)اشتباه محاسبه شده است. معمولا دلیل اصلی این اشتباه کم نکردن مقادیر مالیات از مجموع صورتحساب می باشد.
insp:مبلغ نسیه
tvam:مجموع مالیات بر ارزش افزوده
todam:مجموع سایر مالیات، عوارض و وجوه قانونی
tbill:مجموع صورتحساب
cap=tbill-todam-tvam-insp
دریافت پیام خطای «مقدار فیلد مبلغ نسیه از لحاظ قواعد محاسباتی و منطقی معتبر نمی باشد و صورتحساب معتبر نیست» به چه معنی است و مقدار مبلغ نسیه چگونه محاسبه می شود؟
به معنی این است که فیلد مبلغ نسیه (فیلد insp )اشتباه محاسبه شده است. معمولا دلیل اصلی این اشتباه کم نکردن مقادیر مالیات از مجموع صورتحساب میباشد.
cap:مبلغ پرداختی نقدی
tvam:مجموع مالیات بر ارزش افزوده
todam:مجموع سایر مالیات، عوارض و وجوه قانونی
tbill:مجموع صورتحساب
insp=tbill-todam-tvam-cap
دریافت پیام خطای «مقدار فیلد شماره منحصر به فرد مالیاتی منطبق با اطلاعات سامانه نمی باشد و صورتحساب معتبر نیست» به چه معنی است؟
به این معنی است که در تولید فیلد شماره منحصر به فرد مالیاتی (فیلد taxid )اشتباه صورت گرفته است. این فیلد شناسه ای 22 کاراکتری است که از 4 بخش شناسه یکتای حافظه مالیاتی، تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی، سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی، و رقم کنترلی به ترتیب با طول ثابت ،6 ،5 10 و 1 رقم تشکیل شده است. معمولا دلیل وقوع این پیام خطا عدم همخوانی تاریخ ثبت صورتحساب در حافظه مالیاتی با فیلد تاریخ و زمان صدور صورتحساب (فیلد indatim)، و یا تکراری بودن سریال داخلی صورتحساب حافظه مالیاتی میباشد.
جزییات آن در اسناد "قالب شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" و "دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
دریافت پیام خطای «امضای صورتحساب الکترونیکی صحیح نمی باشد» به چه معنی است؟
این خطا در دوحالت زیر امکان دارد رخ دهد:
کلید خصوصی استفاده شده برای تولید امضای دیجیتال روی صورتحساب الکترونیکی، با کلید عمومی بارگذاری شده در کارپوشه، مطابقت نداشته باشد.
برای صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان، از الگوریتم ها و پارامترهای مناسب مطابق سند "دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان" که در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها ودستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط، بارگذاری شده، استفاده نشده باشد.
هنگام استعلام وضعیت صورتحساب الکترونیکی، حداکثر کدهای (هشدار/خطا) قابل مشاهده چه تعداد است ؟
در هنگام استعلام وضعیت صورتحساب الکترونیکی ، خطاها و هشدارهای آن تا سقف (50 خطا و هشدار) نمایش داده می شود و اولویت با خطاها می باشد و در صورتی که تعداد خطاها و هشدارهای صورتحساب بیشتر از 50 مورد باشد؛ خطایی با کد 00000 و پیغام "تعداد پیامهای خطا/هشدار بیشتر از 50 مورد است و امکان نمایش بیشتر از این تعداد وجود ندارد" در کنار 50 خطا/هشدار اول نمایش داده می شود.
لازم به ذکر است که جزییات بیشتر در سند "کد خطاهای سامانه مودیان" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
پیام "مقدار فیلد تاریخ و زمان صدور صورتحساب از لحاظ قواعد محاسباتی و منطقی معتبر نیست" به چه معنی است؟
این خطا زمانی صادر می شود که فیلد تاریخ و زمان صدور صورتحساب فیلد(indatim) با مقدار ی نامعتبر پر شود. مثال تاریخ یا زمان صدور صورتحساب خارج از مهلت مجاز ارسال صورتحساب بوده ، یا از زمان سرور (زمان حال) جلوتر باشد ویا در صورتحساب ارجاعی قبل از تاریخ و زمان صورتحساب مرجع باشد.
پیام "فیلد نرخ مالیات بر ارزش افزوده با اطلاعات سامانه منطبق نیست" به چه معنی است؟
این خطا زمانی صادر می شود که در مقدار فیلد نرخ مالیات بر ارزش افزوده اشتباه صورت گرفته باشد و با نرخ درج شده در سایت stuffid.tax.gov.ir منطبق نباشد. (به غیر از الگوی صادرات و غیر مشمولین مالیات بر ارزش افزوده )
پیام "مقدار فیلد شماره مالیاتی صورتحساب مرجع با اطلاعات سامانه منطبق نیست " به چه معنی است؟
این کد خطا ممکن است در یکی از موارد زیر صادر شود:
شماره مالیاتی صورتحساب مرجع معتبر نباشد.
صورتحساب اصلی در سامانه مودیان ثبت نشده باشد. مثال در وضعیت progress-in و یا خطا بوده و با همان شماره مالیاتی صورتحساب مرجع(صورتحساب ارجاعی) صادر نماید.
منظور از کاربر فرعی در کارپوشه مودیان چیست؟
مؤدیان حقوقی (مدیرعامل/مدیر تصفیه) و مؤدیان حقیقی (انفرادی، نماینده اصلی پرونده های مشارکتی) می توانند افرادی را در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir با کد ملی خود ثبت نام نمایند و به عنوان کاربر فرعی برای ورود به کارپوشه مربوطه تعریف و به آن ها نقش اختصاص دهند. کاربر فرعی با ورود به کارپوشه می تواند لیست پرونده/پرونده های مالیاتی تخصیص داده شده به خود را مشاهده و با انتخاب هر پرونده وارد کارپوشه آن شده و بر اساس سطح دسترسی تعریف شده اقدامات لازم را انجام دهد. در این خصوص لازم است که با اصطلاحات زیر در کارپوشه آشنا شوید:
ایجاد کاربر فرعی: در بخش "پرونده مالیاتی" قسمت "نقش ها"؛ با زدن دکمه "افزودن کاربر" می توان کاربر فرعی ایجاد کرد.
ایجاد نقش: در بخش "پرونده مالیاتی" قسمت "کاربران و نقشها"؛ با زدن دکمه "ایجاد نقش" دسترسی نقش را تعیین و به کابر فرعی تخصیص می دهیم.
جزییات آن در سند "راهنمای پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان در بخش کارپوشه و ع ویت در سامانه مودیان" در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان ، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهره برداری می باشد.
صدور کدام نوع از صورتحساب های الکترونیکی در کارپوشه، نیاز به واکنش دارد؟
در صورتی که فروشنده از صورتحساب الکترونیکی نوع اول استفاده نماید و خریدار مصرف کننده نهایی نبوده و دارای کارپوشه فعال باشد، امکان تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی پس از درج صورتحساب به صورت خودکار درکارپوشه خریدار، حداکثر تا30 روز وجود دارد. درصورت عدم واکنش خریدار تا موعد مقرر، صورتحساب الکترونیکی به صورت سیستمی تایید می گردد.
آیا تایید صورتحساب الکترونیکی به صورت کلی و گروهی امکان پذیر است؟
بله. با انتخاب یک یا چند صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه، امکان تایید یا رد کلی و گروهی وجود دارد.
مودیان دارای پرونده که ثبت نام الکترونیکی دارند ، چگونه به کارپوشه خود وارد میشوند؟
ورود از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir ؛
وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور و انجام عملیات احراز هویت.
آیا امکان غیرفعالسازی پرونده مالیاتی در کارپوشه وجود دارد؟
امکان غیر فعالسازی پرونده مالیاتی برای مودیان، به صورت سیستمی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir دربخش "پرونده های درآمد" و با انتخاب گزینه "جزییات"ایجاد گردیده است. لذا مودیان درصورت عدم فعالیت میتوانند از طریق آدرس مذکور غیرفعالسازی پرونده مربوطه را انجام دهند.
چند وضعیت برای صورتحساب ها در کارپوشه وجود داد؟
بطور کلی صورتحسابهای خرید دارای وضعیت های زیر میباشند:
در انتظار واکنش: در صورتی که مؤدی به صورتحساب واکنش نشان نداده باشد و 30 روز از زمان درج صورتحساب در کارپوشه نگذشته باشد.
تایید شده: در صورتی که مؤدی صورتحساب را تایید کرده باشد.
رد شده: در صورتی که مؤدی صورتحساب را در فرجه زمانی قانونی رد کرده باشد.
تایید سیستمی: در صورتی که مؤدی به صورتحساب واکنش نشان نداده باشد پس از گذشت 30 روز از زمان درج صورتحساب در کارپوشه، صورتحساب تایید سیستمی میگردد.
عدم نیاز به واکنش: صورتحسابهایی که برای مصرف کننده نهایی صادر می شود.(نوع2 و نوع3)
عدم امکان واکنش: صورتحساب هایی که در زمان صدور، وضعیت کارپوشه خریدار آنها غیرمجاز (موقت یا دائم) باشد و 30 روز از تاریخ صدور آنها گذشته باشد.
ابطال شده: در صورت صدور صورتحساب الکترونیکی ارجاعی، مرجع همان صورتحساب ابطال شده تلقی می گردد.
در چه صورت کارپوشه در وضعیت (غیر مجاز موقت) قرار می گیرد و شناسه حافظه مالیاتی غیر فعال می شود؟
با ثبت درخواست ویرایش در سامانه ثبت نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور توسط مؤدی، پرونده مالیاتی مؤدی از مرحله نهایی و تایید شده (گام 4) خارج و وارد مرحله ویرایش و عدم تایید اطلاعات (گام 3) شده در نتیجه کارپوشه مؤدی تغییر وضعیت داده و از فعال به غیر مجاز موقت تغییر مینماید. همچنین تمامی شناسه یکتاهای حافظه مالیاتی غیرفعال و امکان دریافت و بارگذاری صورتحساب فروش در سامانه مؤدیان برای کارپوشه آن پرونده وجود نخواهد داشت.
فعالسازی مجدد کارپوشه و شناسه یکتای حافظه مالیاتی چگونه است؟
با تکمیل و تأیید نهایی اطلاعات ویرایش شده در سامانه ثبت نام الکترونیکی، پرونده مالیاتی مربوطه در کارپوشه سامانه مؤدیان فعال شده و مؤدی میتواند با ورود به کارپوشه مجدداً شناسه یکتای حافظه مالیاتی درخواست و دریافت نماید. لازم به ذکر است با درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط مؤدی، شناسه حافظه مالیاتی غیر فعال قبلی مجدداً فعال خواهد شد.
با رد صورتحساب الکترونیکی توسط خریدار، وضعیت صورتحساب فروشنده چگونه خواهد بود؟
با رد صورتحساب الکترونیکی توسط خریدار، صورتحساب برای فروشنده باطل شده محسوب نمیشود و فروشنده می تواند در صورت نیاز با شماره مالیاتی صورتحساب مرجع (صورتحساب رد شده)، صورتحساب ارجاعی(صورتحساب اصلاحی / ابطالی و یا برگشت از فروش) صادر نماید.
دکمه نمایش ستونها در بخش صورتحساب خرید /فروش به چه منظوری تعبیه شده است؟
جهت "سفارشی سازی" ستون های مورد نیاز در نمایش صورتحساب میباشد.
آیا امکان دریافت صورتحساب ها در قالب فایل اکسل وجود دارد ؟
بله، از طریق گزینه "دریافت صورتحساب ها" امکان دریافت صورتحسابها در قالب فایل اکسل وجود دارد.
امکان دریافت صورتحسابها در قالب فایل pdf و فرمت صورتحساب جهت دریافت و چاپ وجود دارد؟
بله، در جزئیات صورتحساب با کلیک بر روی آیکون PDF، صورتحساب الکترونیکی به صورت فایل PDF قابل دریافت و چاپ میباشد.
چند روش برای جستجوی صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؟
با سه روش می توان صورتحساب الکترونیکی را جستجو کرد:
جستجوی عادی : اطلاعات صورتحساب های خرید بر اساس نقش مؤدی و یا الگوی صورتحساب قابل جستجو میباشد.
جستجوی پیشرفته : با انتخاب نقش مودی و الگوی صورتحساب آیتمهای مختلفی از قبیل شماره مالیاتی، کد شعبه، شماره اقتصادی فروشنده وغیره جهت جستجو اطلاعات صورتحساب های خرید در اختیار کاربر قرار میگیرد. همچنین در هر جستجو امکان فیلتر کردن صورتحسابهای خرید نیازمند اقدام، با انتخاب گزینه" فقط موارد نیازمند اقدام" نمایش داده می شوند.
اقدام سریع: مودی می تواند با استفاده از شماره مالیاتی، صورتحساب مورد نظر خود را در بخش "مدیریت صورتحساب" جستجو نماید.
چگونه صورتحساب مرجع یک صورتحساب را مشاهده نماییم؟
در جزئیات صورتحساب با کلیک بر روی دکمه "صورتحساب مرجع" میتوان صورتحساب مرجع را مشاهده نمود.
چگونه صورتحساب ارجاعی یک صورتحساب را مشاهده نماییم؟
در صورت مشاهده جزئیات صورتحساب مرجع و انتخاب گزینه "صورتحساب ارجاعی" امکان مشاهده صورتحسابهای ارجاعی برای آن صورتحساب مرجع وجود دارد.
آیا امکان انتقال صورتحساب الکترونیکی بین شعبات یک پرونده وجود دارد؟
بله. در" فهرست صورتحساب ها" و یا در "جزئیات صورتحساب" با کلیک بر روی گزینه انتقال صورتحساب، شعبات پرونده نمایش داده می شود و با انتخاب شعبه مورد نظر صورتحساب به شعبه مورد نظر انتقال می یابد.
آیا امکان انتقال صورتحساب های خرید به شعبه توسط خریدار وجود دارد؟
بله . در بخش "جزئیات صورتحساب" با انتخاب گزینه" انتقال"، امکان انتقال صورتحساب به شعبه دیگر مربوط به آن پرونده وجود دارد. پس از انتخاب گزینه انتقال، شعبات مربوط به آن پرونده در فرم "جهت انتخاب و انتقال"صورتحساب به آن شعبه نمایش داده می شود. مودی می تواند شعبه مورد نظر را انتخاب وتایید نماید تا صورتحساب به شعبه مورد نظر منتقل شود و با فیلتر شناسه شعبه امکان مشاهده و دریافت گزارش صورتحساب های شعبه تعیین شده امکان پذیر است.
گزینه" نمایش صورتحساب صحیح" در کارپوشه نمایانگر چیست ؟
با کلیک بر روی این گزینه، اطلاعات صحیح صورتحساب نمایش داده میشود. محاسبات در سامانه مؤدیان بر اساس اطلاعات اصلاح شده محاسبه میگردد.
گزینه "عملیات حق العملکاری" درکارپوشه نمایانگر چیست؟
برای انتقال صورتحساب الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان برای آمر (خرید و یا فروش)، در بخش جزئیات صورتحساب قسمت اقلام کالا، قلم کالاهای حق العمل کاری را انتخاب و بر روی گزینه "عملیات حق العمل کاری" کلیک میکنیم، شماره قرارداد های حق العمل کاری ثبت و نمایش داده شده را انتخاب نموده و گزینه تائید را انتخاب مینماییم. پس از پایان مراحل گفته شده یک صورتحساب مجازی برای آمر ایجاد و ارسال میگردد و در اطلاعات صورتحساب نقش مودی از (عادی به حق العملکاری) تغییر میکند. لازم به ذکر است به منظور حق العملکاری خرید ضروری است که خریدار قبل از انجام عملیات حق العملکاری نسبت به تایید صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید.
گزینه "ثبت اطلاعیه پرداخت نسیه" در کارپوشه نمایانگر چیست؟
مودی(خریدار) برای ثبت پرداخت های انجام شده در خصوص صورتحساب های الکترونیکی نوع اول که روش تسویه آن( نسیه و یا نقد/نسیه) باشد، می تواند در جزئیات صورتحساب در قسمت جدول پرداخت بر روی گزینه "ثبت اطلاعیه پرداخت نسیه" کلیک نموده و اطلاعات پرداختهای انجام شده را ثبت نماید. پس از ثبت اطلاعات پرداخت توسط خریدار، اطلاعات پرداخت خرید برای فروشنده جهت اقدام لازم (تایید و یا رد) نمایش داده میشود. با تایید اطلاعات پرداخت توسط فروشنده وضعیت اطلاعات پرداخت نسیه توسط خریدار در جزئیات صورتحساب "تایید شده" نمایش داده می شود. همچنین در صورتیکه اطلاعیه پرداخت ثبت شده در وضعیت «در انتظار واکنش»، «رد» و یا «عدم امکان واکنش» باشد، خریدار می تواند نسبت به «ابطال» اطلاعیه پرداخت اقدام نماید.
گزینه "ثبت پرداخت جدید" در کارپوشه نمایانگر چیست؟
مودی(فروشنده) برای ثبت پرداختهای انجام شده در خصوص صورتحساب های الکترونیکی نوع اول که روش تسویه آن( نسیه و یا نقد/نسیه) باشد، میتواند در جزئیات صورتحساب در قسمت جدول پرداخت بر روی گزینه "ثبت پرداخت جدید" کلیک نموده و اطلاعات پرداختهای انجام شده را ثبت نماید. پس از ثبت پرداخت توسط فروشنده، اطلاعات پرداخت برای خریدار جهت اقدام لازم (تایید و یا رد) نمایش داده می شود. همچنین در صورتیکه پرداخت ثبت شده در وضعیت «در انتظار واکنش»، «رد» و یا «عدم امکان واکنش» باشد، فروشنده میتواند نسبت به «ابطال» پرداخت اقدام نماید.
آیکون نارنجی در فهرست صورتحساب های خرید/فروش در ستون جزئیات بیانگر چه چیزی است ؟
بیانگر اقداماتی است که هر یک از طرفین معامله انجام می دهند و نیازمند واکنش طرف دوم صورتحساب می باشد. این اقدامات عبارتند از: ثبت پرداخت، ثبت اطلاعیه پرداخت و انتقال حق العملکاری.
در صورت تایید سیستمی صورتحساب الکترونیکی آیا اعتبار مالیاتی برای خریدار لحاظ میگردد؟
بله . در صورت استفاده از صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی مربوطه و تایید صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه ظرف مهلت مقرر 30 روزه و یا تایید سیستمی، با رعایت سقف حدمجاز فروش فروشنده در هنگام صدور صورتحساب و نسبت به میزان مبلغ پرداختی ثبت شده در کارپوشه، اعتبار مالیاتی برای خریدار لحاظ میگردد.
آیا بعد از تایید سیستمی در کارپوشه، خریدار امکان رد صورتحساب را دارد؟
خیر. در صورت ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان و در صورت عدم واکنش در مهلت مقرر 30 روزه ، صورتحساب تایید سیستمی شده و در این صورت امکان رد صورتحساب توسط خریدار وجود ندارد. لیکن خریدار می تواند در صورت نیاز از فروشنده درخواست نماید تا نسبت به اصلاح/ابطال صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید.
چرا پس از صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان، صورتحساب درکارپوشه فروشنده و خریدار قابل رویت نیست؟ دلیل عدم بارگذاری صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان چیست؟
گرفتن کد مرجع یا به طور دقیق reference number دلیل بر صحیح بودن صورتحساب الکترونیکی و درج آن در کارپوشه برای فروشنده و خریدار نیست. مودی پس از صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان می بایست reference number و یا uid صورتحساب الکترونیکی ارسالی را استعلام بگیرد. پاسخ استعلام می تواند دارای سه وضعیت (failed/success ) و یا (progress-in ) باشد.
Success به معنای درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه است.
in-progress به معنای اینکه صورتحساب الکترونیکی در صف پردازش و اعتبارسنجی و ذخیرهسازی بوده و به زودی پردازش خواهد شد.
صورتحساب دارای وضعیت failed یعنی قواعد مربوط به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی را رعایت نکرده است. در صورت failed شدن صورتحساب در فیلد data پاسخ استعلام، شرح خطاها بازگردانده میشود. در این صورت مودی می بایست پس از رفع خطاهای موجود، مجددا نسبت به ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان اقدام نماید.
راه حل برخورد با صورتحساب الکترونیکی تکراری در کارپوشه چیست؟
برخی از صورتحساب هایی که برای ثبت به سامانه مودیان ارسال شده، به دلایل مختلف در وضعیت in-progress قرار می گیرد و مودیان/شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی در این وضعیت مجددا نسبت به ثبت صورتحساب الکترونیکی مذکور با شماره منحصر به فرد مالیاتی جدید در سامانه مودیان اقدام می نمایند. با عنایت به اینکه شماره منحصر به فرد مالیاتی درج شده در این صورتحسابها متفاوت می باشد؛ لذا از نظر سامانه مودیان صورتحساب جدید بوده و در کارپوشه درج میگردد. در صورت بروز چنین حالتی صادر کننده صورتحساب می بایست جهت حذف صورتحساب های تکراری، نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی اقدام نماید.
آیا امکان مشاهده ی خطای عبور از حد مجاز فروش (فروشنده) درکارپوشه خریدارانی که جزء فراخوان های مالیات بر ارزش افزوده نیستند، وجود دارد؟
خیر.خطای عدول از حد مجاز فروش (ماده 6) برای خریدارانی است که بابت تایید صورتحساب الکترونیکی و پرداخت مالیات برارزش افزوده اعتبار دریافت می کنند؛ لذا خریدارانی که جزء فراخوان مالیات بر ارزش افزوده نیستند و از این بابت اعتباری هم دریافت نمی کنند؛ این خطا در کارپوشه مودیان نمایش داده نمی شود.
آیا در کارپوشه امکان تعیین نقش برای کاربر فرعی وجود دارد؟
بله. در منوی مدیریت کاربران و در بخش کاربران، امکان تعریف کاربر فرعی وجود دارد . امکان تعریف نقش برای کاربر فرعی با جزییات بیشتر در سامانه مودیان میسر شده است و در تعریف نقش، در بخش هایی از سامانه مودیان که امکان انجام واکنش وجود دارد(مانند ثبت/تایید/رد و ...)، تعریف دسترسیهایی به تفکیک مدیریت و مشاهده و یا فقط مشاهده امکان پذیر است.
نکته 1: در خصوص بحث تخصیص دسترسی های صورتحسابها به کاربران، علاوه بر تخصیص دسترسی ها، باید دسترسی شعبه مورد نظر نیز به کاربر داده شود؛ تا کاربر فرعی بتواند صورتحساب های همان شعبه را مشاهده و یا مدیریت نماید.
نکته 2: در هنگام حذف نقش، با حذف نقش های تعریف شده، همه کاربران مشمول این نقش، از داشتن این دسترسی محروم خواهند شد.
جهت ایجاد شعبه درکارپوشه چه اقدامی باید صورت گیرد؟
جهت ایجاد شعبه در کارپوشه می بایست مراحل زیر صورت پذیرد:
گام اول ورود به " درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان مالیاتی(my.tax.gov.ir)"
گام دوم ورود به " فهرست پرونده های مالیاتی"
گام سوم ورود به "پرونده های عملکرد و ارزش افزوده"
گام چهارم ورود به "جزئیات پرونده "
گام پنجم ورود به " بروز رسانی و تکمیل ثبت نام "
گام ششم ورود به " ویرایش اطلاعات ثبت نام "
گام هفتم ورود به منوی " شعب /انبار/کارگاه "
پس از ایجاد شعبه به صورت سیستمی، شعبه ایجاد شده در کارپوشه مودی در سامانه مودیان قابل رؤیت و بهره برداری می باشد.
آیا امکان دریافت فایل خروجی از صورتحساب ها وجود دارد؟
در منوی مدیریت صورتحساب و در بخش فایل های خروجی، امکان دریافت فایل خروجی از صورتحساب های مودی با فیلترهایی مشابه فهرست صورتحساب ها وجود دارد. در این بخش امکان دریافت فایل خروجی به تفکیک صورتحسابهای فروش داخلی، خرید داخلی، فروش صادراتی و اعلامیه وارداتی وجود دارد. بعد از دریافت فایل و با بروزرسانی صفحه، امکان دانلود فایل خروجی با وضعیت "موفق" وجود خواهد داشت. درصورتیکه مودی 5 درخواست فایل خروجی در کارتابل خود داشته باشد و اقدام به دریافت فایل جدید کند، قدیمی ترین درخواست توسط سامانه حذف خواهد شد.
آیا امکان ثبت قبوض خدماتی وجود دارد؟
بله. در قسمت"پرونده مالیاتی " بخش "قبوض " امکان ثبت قبوض خدماتی با شناسه قبض وجود دارد.
مودیانی که کلیه تکالیف قانونی خود را انجام می دهند، آیا الزامی به ارسال اطلاعات معاملات فصلی موضوع ماده 169 دارند؟
وفق مقررات ماده (7) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مودیان به منزله ثبت آنها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده (169) قانون مالیاتهای مستقیم است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت.
تکلیف پیش پرداخت های خرید کالا در صدور صورتحساب الکترونیکی چیست؟
در صورتحساب الکترونیکی نوع اول، مبالغ پیش پرداخت به عنوان مبلغ نقدی در صورتحساب الکترونیکی ثبت میشود.
آیا در مورد فروش های کالا/ خدمت معاف از مالیات بر ارزش افزوده صورتحساب الکترونیکی صادر می گردد؟
بله. می بایست برای هرگونه فروش کالا و یا ارائه خدمت، اعم از مشمول یا معاف، صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان صورت گیرد.
اگر پایانه فروشگاهی مودی به هر دلیلی با مشکل مواجه شود و امکان صدور صورتحساب الکترونیکی وجود نداشته باشد، چه روش جایگزینی وجود دارد؟
مودی می بایست مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکانپذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مطابق دستورالعمل موضوع ماده (12) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، نسبت به ثبت و ارسال صورتحسابهای صادره به سازمان اقدام نماید.
در صورت عبور فروش مودی از نصاب مقرر ماده 14 مکرر قانون، تکلیف چیست؟
در صورتی که فروش هر مودی طی سال از نصاب مقرر در ماده (14) مکرر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و تبصره (1) آن، عبور نماید از ابتدای دومین دوره بعد از اتمام دوره عبور فروش سالانه از نصاب مقرر، ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول و یا دوم حسب مورد می باشند. به طور مثال چنانچه فروش مودی تا پایان پاییز سال 1402 به 180 میلیارد ریال برسد؛ از ابتدای فروردین ماه سال 1403 مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول و یا دوم میباشند و چنانچه به همین ترتیب فروش مودی تا پایان اسفند ماه 1402 از نصاب فوق عبور نماید از ابتدای تیر ماه سال 1403 مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع اول و یا دوم حسب مورد خواهد بود. بدیهی است با توجه به نصابهای مندرج در تبصره (1) ماده(14) مکرر فوق، محاسبات هر سال بر اساس نصاب مربوط به آن سال انجام خواهد شد. عدم صدور صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص به شرح فوق، مشمول جرائم و ضمانت اجرایی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خواهد بود.
در صورت ارسال و ثبت صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده و رد آن توسط خریدار ، آثار مالیاتی مترتب بر اینگونه صورتحسابها چگونه است؟
در صورتی که فروشنده صورتحساب الکترونیکی را در بازه زمانی قانونی و مطابق قواعد صدور صورتحساب الکترونیکی صادر نماید، لیکن خریدار صورتحساب الکترونیکی را رد نماید، مادامی که فروشنده نسبت به ابطال صورتحساب الکترونیکی اقدام ننماید، از لحاظ سیستمی به عنوان فروش تلقی می شود. لازم به ذکر است که از این بابت فروشنده مشمول جرایم عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی نمی گردد و همچنین به خریدار هم اعتباری تعلق نخواهد گرفت.
نحوه اجرا ی دستورالعمل استرداد درسامانه مودیان به چه شکل است؟
مودی از طر یق مراجعه به سامانه مودیان در بخش کارپوشه، درخواست استرداد خود را ثبت می نماید.
آثار مالیاتی مترتب بر صورتحساب هایی که در دوره های بعدی اصلاح می شوند، چگونه است ؟
درصورت (اصلاح، ابطال/برگشت از فروش) صورتحساب الکترونیکی در دوره های آتی، آثار مالیاتی آن در دوره صدور صورتحساب ارجاعی لحاظ می گردد.
قانون تسهیل تکالیف مودیان، چه مزایایی برای مودیان فراهم کرده است؟
معاف کردن مودیان از صدور صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان؛ در صورتی که میزان فروش سالانه آنها کمتر از حد نصاب تعیین شده در ماده 14 مکرر قانون باشد.
قابل قبول بودن صورتحساب هایی که تا پایان سال 1403 در سامانه مؤدیان صادر نشده است به استثناء مشمولین ماده14 مکرر قانون.
امکان بخشودگی تا صد درصد(100) جرائم موضوع ماده(2) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان تا پایان سال 1403
ثبت نام و عضویت کلیه مودیان در سامانه مؤدیان و تخصیص کارپوشه اختصاصی توسط سازمان
افزایش حد مجاز ماده(6) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از سه برابر به پنج برابر
درحکم صورتحساب الکترونیکی بودن رسید دستگاه های کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی (کلیه مودیانی که عرضه کالا و خدمت واحد دارند و یا عرضه آن ها مشمول نرخ مالیات بر ارزش افزوده یکسان دارند ) .
تکلیف خرید از مودیانی که مطابق قانون تسهیل الزامی به صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند چیست؟
در صورت خرید سایر مؤدیان از مؤدیانی که مطابق قانون تسهیل، از صدور صورتحساب الکترونیکی معاف هستند؛ خریدهای مذکور مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی نمیباشد و به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته نمیشود. همچنین مصرفکنندگان نهائی که از مؤدیان مذکور خرید کنند، مشمول حکم ماده (18) این قانون نمیشوند.
در خصوص جرایم موضوع ماده (22) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، چنانچه عدم انجام تکالیف خارج از اختیار مودی باشد تکلیف چیست؟
چنانچه عدم انجام تکالیف موضوع این قانون، خارج از اختیار مودی باشد، سازمان مکلف است جرائم موضوع این ماده را مورد بخشودگی قرار دهد.
نحوه ی صدور صورتحساب الکترونیکی داخل در زنجیره تولید و توزیع فرآورده های نفتی و مشتقات نفتی چگونه است؟
با توجه به تصویب و ابلاغ " قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان" بر اساس تبصره (3) ماده(6) قانون موصوف ، کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده(29) قانون "برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران" و ماده (5) قانون "مدیریت خدمات کشوری" و سازمان های وابسته به آن ها که حسب مقررات قانونی متولی رصد و دریافت اطلاعات مربوط به جریان کالا و خدمات از مبادی تولید و واردات تا سطح خرده فروشی از طریق سامانه های دولتی از قبیل "سامانه جامع تجارت ایران" و "سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی (ثامن)" موضوع قانون "مبارزه با قاچاق کالا و ارز" میباشند، موظفند با رعایت الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع این قانون، اطلاعات مذکور را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، به سامانه مؤدیان منتقل کنند و در این صورت مودیان تکلیفی در خصوص ثبت مجدد اطلاعات یا صدور مجدد صورتحساب الکترونیکی معاملات مذکور ندارند.
نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده(7) قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 به چه میزان است؟
به موجب قانون بودجه سال 1403 کل کشور نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (7) قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 به میزان یک واحد درصد (از %9 به %10) افزایش یافته است. بنابراین مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده در موارد عرضه کالا و خدمات مشمول (به استثنای کالاهای خاص موضوع ماده (26) قانون مالیات بر ارزش افزوده که دارای نرخ های جداگانه ای می باشند) مکلفاند از ابتدای سال 1403 و در زمان صدور صورتحساب مالیات و عوارض ارزش افزوده کالا و خدمات مشمول را به نرخ ده (10) درصد در صورتحساب درج و از خریدار دریافت نمایند . لازم به ذکر است که افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده شناسه کالا/خدمات اهلام و در سایت stuffid.tax.gov.ir بارگذاری گردیده است.
نکته: نرخ مالیات بر ارزش افزوده متناسب با تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی است و برای سال 1402 (9درصد) و برای سال1403 (10 درصد) میباشد.
در صورتی که صورتحساب الکترونیکی اصلی (مرجع) در سال1402 با نرخ 9 درصد صادر و به سامانه مودیان ارسال شده باشد؛ نرخ مالیات بر ارزش افزوده صورتحساب های ارجاعی اینگونه صورتحساب ها که در سال 1403 صادر می گردند، چند درصد است؟
مالک برای تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی اصلی (مرجع) است و در خصوص صورتحساب های ارجاعی صادره در دوره های بعد ، نرخ مالیات بر ارزش افزوده متناسب با تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی (مرجع) لحاظ می گردد. برای مثال چنانچه صورتحساب اصلی (مرجع) در سال 1402 با نرخ (9درصد) صادر گردیده و صورتحساب ارجاعی در سال 1403 باشد؛ نرخ مالیات بر ارزش افزوده (9 درصد) محاسبه میگردد.
تاریخ تعلق مالیات واردات کالا از گمرک در سامانه مودیان چگونه تعیین می شود؟
مطابق تبصره 2 ماده(5) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است امکان انتقال الکترونیکی و برخط اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط واردکنندگان را به سامانه مودیان از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات فراهم کند . مبنای تعلق دوره ی مالیات بر ارزش افزوده مودیان، تاریخ پرداخت مالیات و عوارض اعلام شده توسط گمرک در دوره ی مربوطه می باشد.
اسناد مربوط به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی و نحوه اتصال به سامانه مودیان از چه طریق قابل دسترس است؟
تمامی اسناد در خصوص قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط، قابل بهره برداری می باشد. مودیان محترم مالیاتی پس از مطالعه اسناد مربوطه در صورت ابهام میتوانند ، با شماره 1526 تماس حاصل نمایند.
تکلیف صورتحسابهای الکترونیکی که در سامانه مودیان ثبت نشده است چیست؟
در اجرای ماده (3) قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مبنی بر اینکه "تا پایان سال 1403 صورتحساب هایی که در سامانه مودیان صادر نشده است، قابل قبول می باشد." لیکن با توجه به اینکه تکلیف صدور صورتحساب الکترونیکی با فروشنده می باشد؛ در این خصوص مطابق قانون فروشنده مشمول جرائم تعیین شده می شود و سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا پایان سال 1403 با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مودیان در پایان هر دوره، نسبت به تهیه اظهارنامه برای کلیه مودیان اقدام کند.
آیا اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پیش فرض توسط سازمان تهیه می شود؟
بله. سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس صورتحساب های صادره در سامانه مودیان نسبت به تهیه اظهارنامه دوره مالیاتی مربوطه اقدام و اظهارنامه مزبور را از طریق کارپوشه در دسترس مودیان محترم قرار خواهد داد.
تکلیف مودی در خصوص اظهارنامه پیش فرض تهیه شده توسط سازمان چیست؟
مودی یک ماه پس از پایان هر دوره فرصت دارد تا با ثبت خریدها و فروش هایی که صورتحسابهای آن ها در سامانه مودیان صادر نشده است، اظهارنامه ارسال شده توسط سازمان را تکمیل و از طریق سامانه مودیان به سازمان مسترد نماید. صورتحساب های الکترونیکی با رعایت ماده (9) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مورد تایید بوده و قابل رسیدگی نمی باشد.
مهلت زمانی مودی برای ویرایش، تکمیل و استرداد اظهارنامه پیش فرض چه قدر است؟
نکته حایزاهمیت این است که مودیان می بایست نسبت به ثبت و ارسال تمامی صورتحسابهای الکترونیکی خود در سامانه مودیان اقدام نمایند و در خصوص صورتحساب های الکترونیکی خرید نیز واکنش نشان دهند. س س این اطلاعات به صورت سیستمی به اظهارنامه مودی منتقل میشود. مطابق ماده (3) قانون تسهیل تکالیف مودیان، یک ماه پس از پایان هر دوره مودیان فرصت دارن د تا با ثبت خریدها و فروشهایی که صورتحسابهای آنها در سامانه مؤدیان صادر نشده است، اظهارنامه تهیه شده توسط سازمان را تکمیل و ازطریق سامانه مؤدیان به سازمان مسترد و نسبت به پرداخت مالیات و عوارض متعلق اقدام نمایند.
کدام یک از مودیان ملزم به تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده پیش فرض از طرف سازمان هستند؟
اظهارنامه پیش فرض برای کلیه مودیان فراخوان شده مالیات ارزش افزوده خواهد بود. لذا اگر فردی مشمول فراخوان مالیات بر ارزش افزوده است؛ اما نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه ثبت نام سازمان امور مالیاتی کشور اقدامی نکرده است، میبایست ظرف مهلت مقرر نسبت به تکمیل آن اقدام نماید.
آیا اشخاصی که مشمول فراخوان مالیات بر ارزش افزوده نشدند؛ اما براساس قانون ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند، تکلیفی بابت تکمیل اظهارنامه پیش فرض مالیات برارزش افزوده دارند؟
اشخاصی که مشمول فراخوان مالیات بر ارزش افزوده نشده اند؛ الزامی به ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به ماده(3) قانون تسهیل تکالیف مودیان ندارند.
مودیان جهت تکمیل اظهارنامه مالیات برارزش افزوده می بایست چه اقداماتی انجام دهند ؟
کلیه اشخاص فراخوان مالیات بر ارزش افزوده، چه ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی باشند و چه نباشند، مکلف هستند تا پایان فروردین ماه ،1403 از طریق کارپوشه اختصاصی خودشان مراجعه کنند و اظهارنامه های خود را اصلاح، تکمیل و مسترد نمایند. سازمان امور مالیاتی برای همه مودیان کارپوشه تخصیص داده است. در صفحه اول کارپوشه هر مودی این امکان وجود دارد تا مودیان بتوانند وارد جداول اظهارنامه شوند. لازم به ذکر است که مودیان پیش از تسلیم اظهارنامه حتماً وارد کارپوشه خود شوند و مطمئن شوند که کلیه صورتحسابهای فروش آنها در کارپوشه قرار گرفته است. از طرف دیگر، می بایست نسبت به تمام صورتحسابهای فروشی که سایر مودیان صادر کردند و در قالب خرید برای آنها ثبت شده است، واکنش نشان دهند. به این ترتیب اطلاعات صورتحسابها به صورت سیستمی در اظهارنامه درج می شود.
چرا فروشنده و خریدار میبایست نسبت به ثبت و یا تایید صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان تسریع نماید؟
برای فروشنده : در حال حاضر با توجه به مهلت 12 روزه صدور تا ثبت صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مؤدیان، هر چه ثبت صورتحساب در سامانه دیرتر صورت گیرد؛ زمان برای تأیید و در نت یجه بهره گیری از اعتبار خریدار کمتر خواهد بود. لذا ترغیب فروشنده جهت تسریع در ثبت صورتحساب الکترونی کی در سامانه مودیان پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، امری ضرور ی است.
برای خریدار: تأیید صورتحسابهای درج شده در کارپوشه خریدار، باعث میشود تا اعتبار این صورتحسابهای الکترونیکی برای خریدار با رعایت ماده(9) قانون پایانه های فروشگاهی وسامانه مودیان، مورد تایید بوده و قابل رسیدگی نباشد. بدیهی است، صورتحسابهای خارج از سامانه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
مزایا و مواهب ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان چیست؟
صورتحسابهای الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان، با رعایت ماده )9( قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مورد قبول بوده و قابل رسیدگی نمی باشند. بدیهی است صورتحسابهای خارج از سامانه، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
فروشنده پس از ثبت صورتحسابهای فروش، با اطمینان بیشتری میتواند نسبت به تکمیل اطلاعات خارج از سامانه خود اقدام و اظهارنامه تکمیل شده را مسترد نماید، لذا تسریع در ثبت صورتحسابهای الکترونیکی در سامانه مودیان، امری ضروری است.
با توجه به فرصت 12 روزه فوق الذکر و نیز مهلت 30 روزه خریدار برای واکنش به صورتحساب، اگر صورتحساب فروش صادره توسط فروشنده بصورت نسیه یا نقد/نسیه باشد و خریدار صورتحساب را تأیید نکند، فروش نقدی محسوب می شود. در صورت عدم تأیید صورتحساب در مهلت مقرر، فروشنده نه تنها به اندازه کل مبلغ صورتحساب، مشمول مالیات و عوارض فروش در دوره صدور صورتحساب خواهد شد بلکه به همین اندازه، از حد مجاز موضوع ماده (6) دوره جاری وی کسر خواهد شد. لذا ضروری است نسبت به ترغیب خریداران درخصوص تایید سریع تر صورتحسابهای فروش نسیه و نقد/نسیه اقدام شود.
ضمنا در صورتیکه فروشنده در نقش حق العملکار مبادرت به صدور صورتحساب فروش نماید، تا زمانیکه ثبت در سامانه مودیان را به تاخیر انداخته و آمر نیز صورتحساب را تایید ننماید، فروش انجام شده به عنوان فروش حق العمکار محاسبه گردیده و موجب کسر از حد مجاز حق العمکار می شود، لذا ضروری است در ثبت صورتحسابهای فروش حق العملکاری و ترغیب آمران برای واکنش سریع تر به آنها اقدام شود.